torsdag 5 januari 2012

Städer i Sverige

Jag har besökt så många städer i Sverige redan. Jag har varit i Linköping, Karlstad, Uppsala och Kalmar och jag har stora planer på att hinna med åtminstone tre städer till i sommar. Jag tycker det är helt fantastiskt kul att besöka städerna och att se vad man kan hitta för vackert i dem. När jag var i Uppsala var den största attraktionen Uppsala Domkyrka tyckte jag. Den är så himla pampig. Det var också kul att se Fyrisån. Det är verkligen en fin stad. När jag kom till Karlstad var det alla små och stora statyer som fascinerade. Det är så kul att läsa om vad som finns och sen vandra omkring och se om man kan hitta allt. Jag fick spendera en hel dag i Karlstad bara på att leta upp statyerna. Några gick lätt att hitta. Den stora statyn mitt på torget hittade jag naturligtvis direkt och författarna Ferlin och Fröding hittade jag också ganska omgående. De båda står i direkt anslutning till torget. Sola i Karlsta står nere vid Klarälven och hon är verkligen söt. Men, sen fanns det några statyer som var svårare att hitta. Då fick man gå och leta en del. Jag tycker Karlstad var en riktig höjdare att besöka. Det är en härlig stad med många sevärdheter och jag tycker Karlstad kommun har lyft staden på ett alldeles särskilt sätt. Hit kan man gärna åka tillbaka. Ofta brukar jag vara ganska nöjd med den stad jag sett, men jag kan mycket väl tänka mig att besöka Karlstad fler gånger. Jag var där på sommaren och det var så vackert med allt vatten och alla fina broar. När jag var i Karlstad passade jag på att besöka en restaurang på en udde i Klarälven. Restaurangen heter Sandgrund tror jag och det var en stor danslokal. Det var så kul att vara där och dansade och jag träffade många nya vänner där som jag fortfarande har kontakt med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.