fredag 6 januari 2012

Snart sommar

Nu har vi kommit förbi nyåret och då kommer det att gå fort till sommaren. Jag har väldigt mycket på jobbet på våren och jag vet att tiden kommer att gå fort. Jag kommer också att få jobba över en del så jag kommer att ha mycket tid att ta ut fram i vår. Nu börjar min planering för vart jag skall åka på mina lediga dagar. Jag är nästan ute och reser alla mina lediga dagar och under semestern. Jag har en liten tanke på att göra en rundresa i Norrland någon vecka av semestern. Jag tycker att det skulle vara trevligt att åka efter inlandsbanan till att börja med och först besöka Östersund. Jag har en önskan att få se Storsjöodjuret, men det är nog inte lätt att få se det. Det är nog inte många som sett odjuret. Det håller sig nog nere i det mörka djupet i Storsjön. Efter det skall jag försöka ta mig till Kiruna för att se hur staden ser ut på sommaren. Jag har ju varit där på vintern och det var helt fantastiskt. Jag har en tanke på att försöka ta mig uppför Kebnekajse. Men, det är inte säkert att det lyckas för jag är ingen bergsklättrare direkt.
Efter att ha besökt städerna i inlandet är planen att jag skall ta mig ned efter norrlandskusten. Jag har hört att det är helt underbart vid Pite Havsbad på sommaren och jag kommer nog att stanna där några dagar om vädret är bra. Efter det blir det att besöka Luleå,Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Härnösand, Sundsvall och avsluta i Gävle. Det finns som ni ser många vackra städer efter den svenska ostkusten och jag tror det kommer att bli en fantastisk resa. Jag har läst på om var och en av städerna och i alla finns det mycket att se. Man kan till exempel ta färjan ut till Ulvön om man besöker Örnsköldsvik. Jag har sett bilder från Ulvön och det är en mycket vacker liten ö där befolkningen tidigare livnärde sig på fiske. Här finns massor av vackra gamla fiskebodar och här kan man äta surströmming i en restaurang. Jag har aldrig tidigare ätit surströmming så jag skall ta och prova det. Folk säger ju att det är så förskräckligt men jag vill själv testa. Det kommer nog att bli en helt fantastisk vecka för mig i Norrland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.