torsdag 5 januari 2012

Tips på resmål

När jag nu ändå startat en ny blogg om resor kanske jag skall passa på att ge er lite tips om vart ni kan resa. Jag hade tänkt mig att använda bloggen enbart som en dagbok, men jag kom på att det kan vara kul för andra människor att få tips på spännande städer i Sverige eller i Europa. Jag har några riktigt bra tips. Jag tycker för det mesta att det funkar mycket bra att resa i Sverige och då finns det några smultronställen jag tycker ni skall besöka. När det gäller södra Sverige är naturligtvis Malmö en fantastisk stad. Jag tycker Malmö har en något internationell karaktär och på sommaren kan det nästan kännas som att man sitter på en barservering i utlandet. Dessutom talar de ju så konstigt i Skåne så det känns som utlandet eftersom man inte förstår vad folk säger. Jag tycker det är trevligt att gå ned till hamnen och titta på de stora koggarna. En gång följde jag med en sån stor båt på en tur på havet. Det är ett bra tips för barnfamiljer för barnen tycker ofta det är spännande med stora och gamla båtar.
När det gäller norra Sverige har jag ett bra tips. Man kan resa till Kiruna. Det låter himla kallt och kargt men jag hade så trevligt när jag besökte Kiruna. Jag var där mitt i vintern och jag besökte då ishotellet. Det är helt fantastiskt att de kan bygga upp en sån härlig by av bara is och snö. Tänk vilket jobb de har där som måste bygga upp allt igen varje år. På sommaren smälter ju allt bort. Jag fattar inte att de orkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.